تور اروپا: جذب پرستاران در کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس با ارائه تسهیلات، تعارض و منافع ها را باید کنار بگذاریم

به گزارش بالیو، رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران گفت: باید تعارض و منافع کنار گذاشته گردد تا ارائه خدمات درخشان در حوزه سلامت حفظ گردد. در ایام پیک کرونا بیمارستان ها مملو از بیمار بود و تمام بخش ها و حتی راهرو ها پر بودند وپرستاران برای ارائه خدمت به بیماران کوشش زیادی نموده اند.

تور اروپا: جذب پرستاران در کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس با ارائه تسهیلات، تعارض و منافع ها را باید کنار بگذاریم

با ما سفر کنید و با تور اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، آرمین زارعیان رئیس هیات مدیره نظام پرستاری تهران صبح امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته پرستاری در خانه اندیشمندان اسلامی برگزار گردید با اشاره به کمبود نیروی پرستار در کشور اظهار کرد: در حرفه پرستاری با شیوع بیماری کرونا کار های درخشانی اجرا شده است و مراقبت به نحو مطلوب اجرا شده است. ذان بیماری کرونا به گونه ای است که مراقبت های شبانه روز پرستاری جان بیماران را نجات می دهد.

او ادامه داد: پرستاران سعی نموده برترین خدمت و بالاترین کیفیت را به بیماران ارائه بدهند. ما نگران بیمارانی هستیم که پرستار باید از آن ها مراقبت نمایند، زیرا کمبود پرستار باعث افت کیفیت ارایه خدمات مراقبتی می گردد و سبب شده بیماران از مراقبت های بیمارستانی رضایت نخواهند داشت.

زارعیان اعلام کرد: باید منزلت پرستاری در کشور حفظ گردد. ورود افراد مضطرب باعث بروز آسیب های روانی و روحی خواهند شد و این موضوع سبب فرسودگی شغلی در بین پرستاران می گردد. مهاجرت به خارج در بین پرستاران دیده شده است. ما جز ده کشور جهان از نظر علمی و توانمندی و آموزش پرستار هستیم و متاسفانه این نخبگان حوزه سلامت جذب کشور های اروپایی با امکانات بالا و منزلت خوب شده اند.

زارعیان اضافه نمود: متاسفانه قرارداد های 89 روزه با پرستاران امنیت شغلی را در بین پرستاران از بین برده است. کشور های پیشرفته تسهیلات خوبی برای پرستاران ایرانی که نخبه بوده در زمینه های مختلف در نظر می گیرند اگر مراقبت مطلوب در مراکز درمانی انجام نگردد بیماران دچار عوارض بعد از عمل جراحی یا موارد دیگر درمانی می شوند.

او تاکید نمود: باید تعارض و منافع کنار گذاشته گردد تا ارائه خدمات درخشان در حوزه سلامت حفظ گردد. در ایام پیک کرونا بیمارستان ها مملو از بیمار بود و تمام بخش ها و حتی راهرو ها پر بودند وپرستاران برای ارائه خدمت به بیماران کوشش زیادی نموده اند. شیفت های طولانی به علت کمبود نیروی پرستاری از جمله مسائل پرستاران است و فرسودگی شغلی به شدت در بین پرستاران افزایش پیدا می نماید.

نیرو های طرحی بر اساس قانون کشوری می توانند به صورت مستقیم استخدام شوند. برای تربیت یک پرستار در حدود یک میلیارد تومان هزینه می گردد و به علت سو مدیریت ها و دیگر موارد این چنین نیرو ها را دو دستی به کشور های دیگر تحویل می دهیم.

زارعیان اعلام کرد: به هر هیات مدیره 50 میلیون تومان داده شده است و این پول از محل بودجه 20 میلیارد تومان یاری سازمان برنامه بودجه به سازمان نظام پرستاری داده شده است. با این شرایط پرستاران اقدام به مهاجرت می نمایند، زیرا در کشور های پیشرفته یا حوزه خلیج فارس برترین امکانات و حقوق و تسهیلات را به پرستاران می دهند.

او اضافه نمود:پرستاران تامین اجتماعی تحت قانون کار هستند که با مسائل بیشتری دست و پنجه نرم می نمایند. در زمینه بازنشستگی زودتر از موعد مقرر پرستاران رای در دیوان عدالت اداری به نفع ما داده شده، اما تامین اجتماعی زیر بار نمی رود.

پرستاران طرحی که در دوران کرونا با تجربه شده است، اما این پرستاران در زمره استخدام قرار داده نمی شوند. به ما سهمیه 55 هزار نفر برای جذب پرستار اختصاص داده اند که تنها اجازه 20 هزار پرستار داده شده است و جذب و گزینش این افراد نیز در حدود یکسال به طول انجامیده است.

زارعیان اضافه نمود: در حال حاضر 100هزار پرستار بیمار در کشور داریم. در شش ماهه اول سال جاری شرایط مهاجرت ما خوب نبوده است و در سال اول شیوع کرونا ماهیانه 500 نفر در خواست مشخص صلاحیت پرستاری برای اقدام به مهاجرت داده اند و برآورد تقریبی من این است در سال اول کرونا بین پنج تا هشت هزار پرستار برای مهاجرت اقدام نموده اند.

زارعیان افزود: یکی از نگرانی های من برای سال آینده است و امیدوارم با ارائه تسهیلات و دیگر مسائل ما شاهد کاهش مهاجرت پرستاران شویم. ما 100 هزار پرستار کمبود داشته و به همان میزان ما پرستار بیمار در کشور داریم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 بهمن 1400 بروزرسانی: 12 بهمن 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2070

به "تور اروپا: جذب پرستاران در کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس با ارائه تسهیلات، تعارض و منافع ها را باید کنار بگذاریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور اروپا: جذب پرستاران در کشور های اروپایی و حوزه خلیج فارس با ارائه تسهیلات، تعارض و منافع ها را باید کنار بگذاریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید