رونمایی از جاه طلبانه ترین پروژه تاریخ بشر

به گزارش بالیو، کالیکو لبز (Calico Labs) که به وسیله گوگل پشتیبانی می گردد، یک شرکت پژوهش و توسعه با ماموریتی معین است: مبارزه با روند پیری.

رونمایی از جاه طلبانه ترین پروژه تاریخ بشر

به گزارش عصر ایران، این شرکت امیدوار است که مسیر های بیولوژیکی پیری و بیماری های مرتبط با آن را کشف نموده و درمان هایی را توسعه دهد که به انسان اجازه می دهد برای مدت طولانی تری زندگی کند.

کالیکو رویکردی بین رشته ای را برای کشف دارو اتخاذ نموده، از فناوری و محاسبات پیشرفته استفاده می نماید و بعلاوه زمانی که احتیاج های شرکت با فناوری و رویکرد های موجود برآورده نمی گردد، گزینه های نو را ابداع می نماید. اگرچه کالیکو دارای فناوری های پیشرفته و تیم از متخصصان حرفه ای است، اما همکاری با گروه های دانشگاهی و شرکت های داروسازی برای فراگیری موارد نو در دستور کار خود دارد.

کالیکو؛ پروژه گوگل برای مقابله با پیری

مجله تایم در سال 2013 مقاله ای را با عنوان گوگل در برابر مرگ (Google vs. Death) منتشر کرد که به فعالیت شرکت کالیکو در زمینه درک مفهوم پیری و چگونگی مقابله با آن اختصاص داشت. کالیکو در حال حاضر یکی از شرکت های تابعه آلفابت محسوب می گردد که در زمینه پژوهش و توسعه سلامت، علوم زندگی و زیست فناوری فعالیت می نماید.

کالیکو در 18 سپتامبر 2013 با همکاری شرکت گوگل و به وسیله بیل ماریس، کارآفرین آمریکایی، تاسیس شد. آرتور دی. لوینسون، به عنوان مدیرعامل، یکی از نام های کلیدی دیگر در کالیکو محسوب می گردد.

کالیکو چگونه به انسان ها برای کسب عمر طولانی تر و سالم تر یاری می نماید؟

لری پیج، هم بنیانگذار شرکت گوگل، در سال 2013 به ماموریت بلندپروازانه شرکت کالیکو برای درک بهتر بیولوژی پیری و درمان پیری به عنوان یک بیماری اشاره داشت، اما جزئیات دقیقی درباره فعالیت های این شرکت منتشر نمی شوند.

در واقع، نام کالیکو همچون یک دژ نفوذناپذیر به نظر می رسد. اخبار زیادی درباره جزئیات فعالیت های این شرکت در مطبوعات منتشر نشده و تنها بعضی توضیحات کلی درباره همکاری با آزمایشگاه ها و شرکت های داروسازی دیگر در دسترس هستند که آن ها نیز بر هدف پژوهش درباره پیری و بیماری های مرتبط با آن تاکید دارند. افرادی که در کالیکو، یا موسسات همکار با آن فعالیت می نمایند و حتی افرادی که دیگر در این شرکت کار نمی نمایند تمایلی به ارائه پاسخ به پرسش ها درباره روند فعالیت های شرکت نشان نمی دهند.

به رغم سرمایه گذاری قابل توجه گوگل به عنوان یکی از شناخته شده ترین شرکت های جهان در کالیکو و این که همواره خود را به عنوان شرکتی پیشتاز در زمینه شفافیت اطلاعاتی معرفی نموده و به ارتباطات آزاد باور دارد، اما بنابر دلایلی در پروژه کالیکو شاهد روند دیگری هستیم!

اریک توپول، یک متخصص قلب که در زمینه پیری به مطالعه می پردازد، بعضی از دانشمندان مشغول به کار در پروژه کالیکو را از مدت ها پیش از شروع این پروژه می شناسد. به گفته وی، آن ها بیش از حد مرموز هستند. این افراد حتی دعوت توپول برای سخنرانی در برنامه ای که در رابطه با پزشکی ژنومیک بود را رد نموده و اشاره داشتند که نمی توانند راجع به فعالیت هایی که انجام می دهند، صحبت نمایند.

مشکل پنهان کاری های کالیکو

توضیحات کمی برای مرموز بودن فعالیت های کالیکو وجود دارد. از میان آن ها می توان به این اشاره نمود که شاید کالیکو منتظر یک کشف بزرگ است. یک مقاله در سایت MIT Technology Review، که در ماه دسامبر 2016 منتشر شد و در آن هم جزئیات خاصی راجع به دانش ضد پیری کالیکو مطرح نشده بود، به همین نکته اشاره داشت:

به گفته دیوید بوتشتاین، نماینده ارشد علمی کالیکو، برترین پیش بینی می تواند این باشد که کالیکو در 10 سال آینده، کشفیات بسیار مهمی برای ارائه خواهد داشت. این دوره زمانی طولانی می تواند پاسخ های منفی پروژه به انجام مصاحبه را توجیه کند. تا مدت ها هیچ دستاورد مهمی، به جز پیشرفت های جزئی علمی، برای اعلام وجود نخواهد داشت. مشکل همین است.

به گفته توپول، پژوهش پنهانی مربوط به گذشته است. جهان به سمتی متمایل شده است که ارزش تفکر باز، شفافیت و اجتناب از تفکر انحصاری را به خوبی به نمایش بگذارد.

البته توضیحات دیگری هم برای پنهان کاری کالیکو وجود دارد. در گذشته، اخباری حاکی از همکاری کالیکو با شرکت داروسازی C 4 Therapeutics به منظور فراوری دارو هایی برای بیماری های مرتبط با پیری نظیر سرطان منتشر شدند. تمرکز کالیکو بر توسعه دارو تا میزان ای می تواند پنهان کاری شرکت را توجیه کند. (شرکت های دارویی به طور معمول محصولات خود را به صورت پنهان می سازند تا در رقابت ها پیشتاز باقی بمانند.).

اما محققان این توجیه را باور نمی نمایند. به گفته نیر بارزیلای، متخصص ژنتیک و یکی از پژوهشگران پیشتاز در خصوص پیری در کالج پزشکی آلبرت انیشتین، پژوهشگران در کالیکو از مدل هایی مانند مخمرها، نماتودها، و موش های صحرایی برهنه استفاده می نمایند. استفاده از این مدل ها برای توسعه دارو ها متداول نیست. یافتن درمان با هدف اصلی شرکت، یعنی درمان پیری به عنوان یک بیماری ژنتیکی به جای جست و جو برای درمان های بیماری های مرتبط با افزایش سن هماهنگی ندارد.

یک علت احتمالی دیگر برای عدم شفافیت کالیکو آن است که پنهان کاری قانون شرکت باشد. آرتور دی. لوینسون، مدیر عامل کالیکو، فردی است که در شرکت اپل نیز پست مدیریت داشته و رابطه نزدیکی هم با استیو جابز، بنیانگذار فقید اپل داشته است. لوینسون به رویکرد های پنهانی در پژوهش و توسعه و اداره یک کسب و کار معروفیت دارد.

شکل گیری کالیکو در سال 2013

گوگل پس از تسخیر جهانی مجازی، توسعه دامنه فعالیت های خود را دنبال می نماید. یافتن چشمه حیات و راز افزایش طول عمر و سلامت به خودی خود موضوع جذابی محسوب می گردد. بر همین اساس، پروژه کالیکو، شرکتی که روی سلامت و به طور خاص پیری متمرکز است با پشتیبانی گوگل شکل گرفت.

لری پیج، هم بنیانگذار شرکت گوگل، در گفت وگویی اختصاصی با مجله تایم در سال 2013 به این نکته اشاره داشت که در بعضی صنعت ها، یک تا دو دهه زمان می برد تا ایده ای محقق گردد. بحث سلامت بی تردید یکی از همین صنعت ها محسوب می گردد، از این رو ما باید روی چیز های مهمی متمرکز شویم تا در 10 یا 20 سال آینده به اهداف مان برسیم.

گوگل در تجزیه و تحلیل و کار با داده های بزرگ مهارت دارد و احتمال آن می رود که روند پژوهشی اش منجر به کشفیات نوی در حوزه سلامت گردد. لری پیج در بیانیه ای در همان سال بیان کرد که آنچه کالیکو در پی آن است به نفع بشریت خواهد بود. به گفته وی، بیماری و پا به سن گذاشتن ما و خانواده، همه ما را متأثر خواهد نمود و من باور دارم که کالیکو می تواند سطح کیفی زندگی میلیون ها انسان را ارتقا دهد.

در بیانیه لری پیج این گونه آمده بود که بسیار هیجان زده هستم که شما را با کالیکو آشنا می کنم، شرکتی نو که روی سلامت و تندرستی تمرکز خواهد نمود و به طور خاص پیری و بیماری های مرتبط. کالیکو کوتاه شده شرکت زندگی کالیفرنیا (California Life Company) و نام گونه ای گربه است (به علت اینکه گربه 9 جان دارد و کالیکو سعی خواهد داشت تا زندگی بشر را توسعه دهد.)

ما روی موارد بزرگی سرمایه گذاری نموده ایم. برای من همواره ناراحت نماینده بوده است که چرا شرکت های بزرگ با داشتن چنین پتانسیل در دسترسی، تنها مشغول انجام یک کار خاص هستند. در حالت ایده آل، اگر شما نیرو و منابع در دسترس بیشتری داشته باشید، می توانید کار های بزرگ تری انجام دهید و در پی آن معما های متنوعی را حل می کنید. این فلسفه همیشگی من بوده است.

از پیامد های موفقیت شرکت کالیکو

به عقیده دانشمندان اگر انسان ها بتوانند 150 سال یا حتی بیشتر عمر نمایند، خیلی چیز ها فرق خواهد نمود. در حالی که چنین مثالی خلاف قاعده همیشگی و غیرعادی است، به نظر می رسد هر چه فرصت بیشتری در اختیار بشر باشد، این بر عادت های زندگی زناشویی تأثیر خواهد گذاشت.

در سال 1950، سن ازدواج مردان آمریکایی 23 سال و زنان 20 سال بود. امروزه با افزایش انتظارات، سن ازدواج مردان به 28 سال و زنان به 26 سال رسیده است. مطمئناً این رقم با پیشرفت در علم پزشکی و بچه دار شدن در سنین بالا افزایش خواهد یافت. توانایی بچه دار شدن در سنین بالا به معنای آن است که بین بچه های یک خانواده دهه ها فاصله بیفتد. ممکن است در آینده زنی در سن 22 سالگی بچه دار گردد و در 62 سالگی بچه دومش را به جهان بیاورد.

این رابطه سنتی میان خواهر و برادر ها را به هم خواهد زد و بیشتر شبیه به رابطه میان عمو یا عمه و برادرزاده خواهد شد. در این صورت، پویایی در محل کار نیز تغییر خواهد نمود. سناریویی را تجسم کنید که در آن جوانی 25 ساله در کنار پیرمردی 100 ساله همکاری و رقابت پایاپایی داشته باشد. اختلاف فرهنگی میان این دو کارمند اگر چه زیاد، اما به خودی خود افزایش انعطاف پذیری شرکت را در پی خواهد داشت. افزون بر این، هر چقدر انسان ها کار و پول بیشتری هزینه نمایند، اقتصاد رشد بیشتری خواهد داشت.

از دست رفتن ارزش زمان و درک واقعی لحظات یکی دیگر از پیامد های دیگر پروژه کالیکو است. در مقابل، گفته شده است که افزایش زمان برای حضور در کنار عزیزان و دوستان، فرصت هایی برای خلق نوآوری، کاوش، آموزش و یاری به دیگران فراهم نموده و غنای زندگی را ارتقا خواهد بخشید. البته در این میان تناقض هایی دیده می گردد. آیا عمر بیشتر فرصت حضور در کنار عزیزان را افزایش می دهد، یا به گفته بعضی کارشناسان تنوع طلبی بشر فرصت دید و بازدید را از انسان خواهد گرفت؟

همکاری با شرکت AbbVie

در سال 2014 شرکت کالیکو وارد یک مشارکت پژوهشی با شرکت زیست فناوری AbbVie شد تا درمان های نو برای بیماری مرتبط با افزایش سن مانند سرطان و تخریب عصبی را کشف و به بازار عرضه کند. این دو شرکت همکاری خود را در سال 2018 و برای سه سال دیگر تمدید کردند.

در ماه ژوییه 2021، همکاری دو شرکت کالیکو و AbbVie بار دیگر و برای پژوهش و توسعه اولیه تا سال 2025 و برای پیشبرد پروژه های همکاری در فاز IIa تا سال 2030 تمدید شد. شرکت AbbVie پشتیبانی توسعه علمی و بالینی و بعلاوه دانش تجاری برای راهنمایی فعالیت های توسعه ای و تجاری سازی آینده را ارائه می نماید.

از زمان شروع همکاری، دو شرکت کالیکو و AbbVie بیش از 20 برنامه برای بیماری ها در زمینه ایمونو-آنکولوژی و تخریب عصبی ایجاد نموده اند. جزئیات دقیق درباره برنامه های این دو شرکت در دسترس نیست.

مشارکت های کلیدی دیگر

در سال 2014، کالیکو همکاری با موسسه وسیع ام آی تی و هاروارد (Broad Institute of MIT and Harvard) را نیز شروع کرد تا به درک بهتری از بیماری های مرتبط با افزایش سن دست یابد و نتایج را به درمان های نو تبدیل کند. این همکاری از تخصص موسسه وسیع ام آی تی و هاروارد در زمینه ژنتیک و بیولوژی، و فناوری نو کشف دارو برای درک مکانیزم های پیری و توسعه درمان های نو برای بیماری هایی که به طور معمول با آن مرتبط هستند، استفاده می نماید.

در اواخر سال 2015، شرکت کالیکو همکاری با موسسه علوم زیستی کمی کالیفرنیا (QB 3) برای انجام پژوهشی درباره طول عمر و بیماری های مرتبط با افزایش سن را شروع کرد. این همکاری بر شناسایی و پشتیبانی از پروژه های پژوهشی موسسه QB 3 در زمینه مکانیزم های پیری متمرکز بود.

در دسامبر 2020، یک داروی آزمایشی به وسیله دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا توسعه یافت و با مجوز شرکت کالیکو ساخته شد. پژوهشگران دریافتند این دارو در زمینه معکوس کردن کاهش حافظه و انعطاف پذیری ذهنی مرتبط با افزایش سن در موش ها موثر بوده است.

این دارو به نام ISRIB در مطالعات آزمایشگاهی نشان داده بود که در بازگرداندن عملکرد حافظه ماه ها پس از آسیب مغزی، معکوس کردن اختلالات شناختی در سندرم داون و پیشگیری از کاهش شنوایی مرتبط با سر و صدا موثر است.

منبع: فرارو
انتشار: 11 دی 1401 بروزرسانی: 11 دی 1401 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 2312

به "رونمایی از جاه طلبانه ترین پروژه تاریخ بشر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از جاه طلبانه ترین پروژه تاریخ بشر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید