درمان ترس و روش های مقابله اصولی با ترس

به گزارش بالیو، ترس یک هیجان طبیعی است که از احتمال بروز آسیب خبر می دهد. در این مطلب ما با روش های درمان ترس های غیر اصولی و موهوم را بیان می کنیم.

درمان ترس و روش های مقابله اصولی با ترس

آیا میتوان ترس های موهوم و غیر واقعی را تشخیص داد و بر آن ها غلبه کرد؟ بله! کافیست به موارد زیر توجه کنید:

اولین قدم درمان ترس

دقیقا معین کنید از چه چیزی می ترسید

اولین قدم این است که دقیقا معین کنید از چه چیزی می ترسید؟ مثلا اگر بگویید: من از مردم می ترسم. کافی نیست. باید معین کنید دقیقا از چه کسانی می ترسید؟ مردان؟ زنان؟ کسانی را که دوست ندارید یا آنان که دوست شان دارید؟ به دو دلیل این کار مهم است. اولا ما غالبا به طور افراطی ترس خود را به همه فعالیت های مرتبط با موقعیت ترسناک تعمیم می دهیم و به همین دلیل از چیز هایی هم که واقعا نمی ترسیم اجتناب می کنیم.، ثانیا این کار به ما اجازه می دهد که انرژی خود را صرف حل مشکل واقعی خود کنیم و نه جنبه های جزئی از آن. وقتی شما معین می کنید که واقعا از چه چیزی می ترسید بهتر می توانید با دیگران در خصوص آن ها صحبت کنید. غالبا صحبت با دیگران باعث کاهش شدت ترسناکی موضوع می گردد.

دومین قدم درمان ترس

از گفتگوهای درونی خود مطلع شوید

همه ما افکار و گفت وگو های درونی داریم که غالبا به آن ها مطلعی نداریم. دقت کنید در خصوص ترس با خود چه می گویید. اگر از شکست در امتحان می ترسید به خودتان چه می گویید؟ در صورتی که می گویید: شکست در امتحان چقدر وحشتناک است. این صحبت درونی به شما آسیب زده و عملکرد واقعی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد. وقتی منتظر اتفاق بدی هستید نا خود مطلع افکار و جسم خود را در سوی استرس راهنمایی نموده و آماده می شوید که با پریشانی تصور شده خود رو به رو شوید. به این ترتیب با دست خود، آن چه را از آن اجتناب می کردید به وجود می آورید. سعی کنید برای کاهش ترس، افکار مثبت در خود ایجاد کنید، می توانید بگویید: شکست شوخی نیست اما واقعا که جهان به اخر نرسیده، نمره این امتحان در ارزش من به عنوان یک انسان تاثیر نمی گذارد، من می توانم خودم را برای دریافت نمره بهتر آماده کنم.

سومین قدم درمان ترس:

در خصوص موقعیت ترسناک خود اغراق نکنید

باید توجه کرد که ما معمولا در آنچه که می ترسیم اتفاق بیافتد اغراق می کنیم و بر این رفتار ما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر دوست دارید به کسی زنگ بزنید تا او را بهتر بشناسید ولی از برداشتن تلفن گوشی خود می ترسید ممکن است پیامدهای آن را عظیم نمایی نموده و به خود گفته باشید: اگر تلفن کنم مرا مسخره می نماید یا طرد می نماید، همه می فهمند من ضعیف هستم. این پیش بینی های اغراق آمیز، ترس شما را از این کار بیشتر نموده و بر احتمال اجتناب شما از آن می افزاید. در حالی که اگر واقعیت ها را در نظر بگیرید می بینید که آدم ها آن طور که شما فکر می کنید بد نیستند و نتیجه تلفن شما شاید بهتر از آن باشد که تصور می کنید و به این امر مطمئن نخواهید شد مگر آن که دست به کار شوید. گوشی تلفن را بردارید و به دوستتان زنگ بزنید.

چهارمین قدم درمان ترس:

باروشی درست بر ترس غلبه کنید

مرحله چهارم شامل تصور مثبت در خصوص ترس است، ابتدا به روش زیر خود را آرام سازید: در حالیکه عضلات تان را منقبض می کنید یک نفس عمیق بکشید، سپس به آرامی نفس خود را بیرون دهید و همزمان با آن عضلات خود را رها کنید. می بینید که کمتر از گذشته از آن موضوع می ترسید. سعی کنید تصویر ذهنی و احساسی از آنچه دوست دارید در روبروه با موقعیت ترسناک برای تان پیش بیاید را در ذهن خود مجسم کنید.

پنجمین قدم درمان ترس:

به تدریج با رویداد ترسناک روبرو شوید

در آخرین مرحله شما باید واقعا با شئ، فرد و یا موقعیتی که از آن می ترسید رو به رو شوید که امام علی علیه السلام در نهج البلاغه در این باب می فرماید: از آنچه می ترسید خود را در آن قرار دهید. البته هدف این نیست که در روبرو با موقعیت ترسناک، کل رفتار خود را تغییر دهید. شما می توانید رفتار مطلوب موردنظر خود را به چند مرحله جزئی تقسیم کنید. مثلا اگر با صحبت کردن در کلاس و ارائه نظرات خود می ترسید کار را با پرسیدن یک سوال از استاد بعد از کلاس آغاز کنید و پس از چند بار تکرار، سعی کنید در کلاس سوالی را از استاد بپرسید، در نهایت باید بتوانید نظرات خود را در کلاس جمع استاد و دانشجویان بیان نمایید.

تهیه و ترجمه: مجله اینترنتی بالیو

منبع: ستاره
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 30 اردیبهشت 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1020

به "درمان ترس و روش های مقابله اصولی با ترس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان ترس و روش های مقابله اصولی با ترس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید