قیمت پایین برق انگیزه ای برای بهینه سازی مصرف ایجاد نمی کند

به گزارش بالیو، تهران (پانا) - رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران معتقد است پروژه های بهینه سازی مصرف برق تا زمانی که قیمت برق در ارقام کنونی باقی مانده است به پیش نخواهد رفت و انگیزه لازم برای انجام آن وجود نخواهد داشت.

قیمت پایین برق انگیزه ای برای بهینه سازی مصرف ایجاد نمی کند

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به دلیل فرسودگی نیروگاه ها بعضی از انها حتی در شرایط کنونی از شبکه خارج شده اند که خروج های غیرمنتظره بوده است . راندمان نیروگاه ها پایین است که در کنار فرسودگی موجب خروج بی برنامه آنها از چرخه فراوری می گردد.

مقرر بود برای برق صنعتی به سمت آزادسازی نرخ برق حرکت گردد و مصرف بیش از 5 مگاوات آزادسازی انجام گردد اما دولت با مصوبات بعدی اجرای آن را معلق گذاشت. در حالی که مطابق بند 15 قانون بودجه زمینه برای آزادسازی فراهم شده بود و واحدهایی که درآمد ارزی داشته و صادرات هم دارند تعرفه برق آنها براساس آزادسازی انجام گردد که با بخشنامه های نادرست بعدی معوق ماند

وی اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در مدیریت مصرف برق بهینه سازی است. مقرر بود صنایع در یک برنامه زمان بندی شده نسبت به بهینه سازی مصرف اقدام کند اما به دلیل غیرواقعی بودن قیمت انرژی این برنامه ها به پیش نرفته است.

وی اظهار کرد: تنها در برنامه سوم توسعه نرخ انرژی به سمت واقعی شدن شروع شد و نسبت به تورم دستمزدها نیز به سمت واقعی شدن حرکت کرد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با بیان اینکه اکنون در بخش صنایع حدود یک سوم برق فراوریی کشور به مصرف می رسد، اظهار کرد: سهم بخش های خانگی و تجاری نیز از فراوری برق همان یک سوم است. در بخش خانگی کوشش شده است تا با برق امید فشار زیادی در صورت اصلاح قیمت برق به مردم وارد نگردد. در این طرح در صورت مصرف تصاعدی و پله ای ارقام متفاوتی برای نرخ برق وجود دارد.

صالحی عنوان نمود: مقرر بود برای برق صنعتی به سمت آزادسازی نرخ برق حرکت گردد و مصرف بیش از 5 مگاوات آزادسازی انجام گردد اما دولت با مصوبات بعدی اجرای آن را معلق گذاشت. در حالی که مطابق بند 15 قانون بودجه زمینه برای آزادسازی فراهم شده بود و واحدهایی که درآمد ارزی داشته و صادرات هم دارند تعرفه برق آنها براساس آزادسازی انجام گردد که با بخشنامه های نادرست بعدی معوق ماند.

وی تاکید نمود: کم ابی، تعمیرات معوق و عدم سرمایه گذاری در صنعت برق موجب شده است تا شرایط کنونی وجود داشته باشد و شاهد کمبود 8 تا 10 هزار مگاوات کمبود در فراوری برق باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران عنوان نمود: این امیدواری وجود دارد که تمامی بخش های خانگی، اداری و تجاری و صنعتی با مدیریت مصرف زمینه جلوگیری از بروز خاموشی ها را فراهم نموده و با تقویت سرمایه گذاری ها در بخش فراوری برق به شرایط فعلی پایان داده گردد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1795

به "قیمت پایین برق انگیزه ای برای بهینه سازی مصرف ایجاد نمی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت پایین برق انگیزه ای برای بهینه سازی مصرف ایجاد نمی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید