مأموریت سخت کابینه دیپلمات ها، زنان و مهاجرین

به گزارش بالیو، بیش از 30 دادخواست شکست خورده و معلق مانده در رد صحت انتخابات ریاست جمهوری 2020، تنها گوشه ای از تلاش دونالد ترامپ و تیمش برای ماندن در کاخ سفید بود اما پایان اوضاع بر مدار جو بایدن چرخید و رئیس جمهوری امریکا، به ناچار چراغ سبز برای فرآیند انتقال قدرت را نشان داد.

مأموریت سخت کابینه دیپلمات ها، زنان و مهاجرین

به گزارش اسپوتنیک همان طور که انتظار می رفت دونالد ترامپ با توئیتی که کلماتش از تداوم تلاش ها اما مضمونش پذیرش شکست بود، تصمیم سختش را از پشت رایانه شخصی اش اعلام کرد. او در این توئیت بر تداوم تلاش های تیم قضایی اش برای اثبات تقلب در انتخابات تأکید کرد و رقابت امسال را فاسدترین انتخابات تاریخ سیاسی امریکا خواند. رئیس جمهوری چهل و پنجم امریکا تأکید کرد که او هرگز شکست را نمی پذیرد و با به کار بردن عباراتی مانند انتخابات جعلی و حکومتی آخرین تقلایش برای بی اعتبار کردن رقیب پیروز را به کار برد و شکست خود را به دستکاری سیستم شمارش آرا توسط دموکرات ها نسبت داد.

این رجزخوانی ها و دست و پا زدن های بی هدف ترامپ در واپسین ساعات روز دوشنبه پس از تأیید انتخابات توسط امیلی مورفی رئیس اداره خدمات عمومی امریکا و مجوز او برای آغاز فرآیند انتقال قدرت صورت گرفت. ترامپ درباره این تصمیم مقام گماشته اش در این اداره بازهم در توئیتی نوشت: این پفراینده با قدرت پیگیری می شود. ما نبردمان را ادامه می دهیم و مطمئنم پیروز می شویم. با وجود این بیانیه، به گفته تحلیلگران نیویورک تایمز آنچه مورفی و ترامپ را مجبور به پذیرش این فرآیند کرد، فشار مقامات و تجار امریکایی و حتی حامیان جمهوریخواه شان بود و این دستور پس از تأیید پیروزی بایدن در جورجیا و همچنین رد درخواست تیم ترامپ برای باطل کردن آرای پستی در دادگاه عالی پنسیلوانیا صادر شد.

رونمایی از شگفتانه ها در دفتر رئیس جمهوری منتخب

آنطور که ران کلین شامگاه یکشنبه با وجود ناتعیین بودن فرایند انتقال قدرت گفته بود، جو بایدن قرار بود صبح دیروز از نام مهره های کلیدی کابینه اش رونمایی کند. اما با توئیتی که واپسین ساعات دوشنبه ترامپ داشت و مجوزی که از سوی اداره خدمات عمومی امریکا به دفتر بایدن رسید، دموکرات ها در نخستین گام با افزودن عبارت مخففgov (به معنای حکومت) به آدرس سایت انتقال قدرت بایدن، حضور دولت جدید را رسماً اعلام کردند. به این ترتیب بایدن و تیمش در جریان آماده سازی برای 20 ژانویه و آغاز به کار رسمی در کاخ سفید، از آغازین ساعات دیروز علاوه بر در اختیار دریافت بخشی از فضای وزارتخانه ها، منابع و بودجه دولت فدرال برای استخدام کارکنان مورد نظر خود، تعاملات با دولت ترامپ بر سر مسائل مختلف را که مهم ترین آنها شیوع کرونا است کلید زدند. کلین همچنین پیش تر اعلام کرده بود کابینه بایدن با داشتن دست کم 14 نامزد از میان اقلیت ها و زنان رکوردی جدید در تاریخ امریکا ثبت خواهد کرد. این اظهارات با اعلام نامزدی دو کاندیدای زن برای پست های کلیدی وزارت خزانه داری و اطلاعات ملی امریکا و همچنین تعیین دو گزینه رنگین پوست و مهاجر برای نمایندگی در سازمان ملل و رئیس امنیت داخلی تا حدودی عزم بایدن برای تبیین شعار یکپارچه کردن امریکا را به اثبات رساند.

ژانت یلن، اقتصاددان حرفه ای امریکا و یکی از رؤسای سابق بانک مرکزی این کشور برای تصدی پست وزارت خزانه داری از سوی بایدن مدنظر واقع شده است. انتخابی که به گفته تحلیلگران در صورتی که از سوی سنا مورد تأیید قرار گیرد، یلن را پس از 231 سال مردسالاری در اقتصاد به عنوان نخستین وزیر زن در این وزارتخانه وارد خواهد کرد. اما از آنجا که شرایط نابسامان اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و بیکاری و مسائل شدید اقتصادی بر امریکا سایه افکنده، مأموریت او بسیار سخت پیش بینی شده است. یلن که در سال 2018 از سوی دونالد ترامپ کنار گذاشته شد، با وجود برآورد ها درباره انتخابش در کابینه بایدن، تا به امروز اظهارنظری نکرده اما هنری ام پولسن، وزیر خزانه داری بوش پسر نیز در تحسین یلن گفت: مأموریت سختی پیش روی اوست اما او تجربه، مهارت، کارایی و روابط خوبی با احزاب مختلف کنگره دارد و پیروز خواهد شد. ناظران بر این باورند با وجود رزومه خوب گزینه های دیگر این پست، پیش بینی می شود سنا به یلن رأی مثبت بدهد. پس از یلن، انتخاب آوریل هینز معاون سابق رئیس سیا و مشاور سابق امنیت ملی، برای ریاست سازمان اطلاعات ملی این کشور، اگر تأیید سنا را بگیرد برای نخستین بار در تاریخ امریکا بالاترین مقام در حوزه دفاعی امریکا را به یک زن خواهد رساند.

بایدن برای سمت رئیس امنیت داخلی نیز یک مهاجر کوبایی را برگزیده است. آلخاندرو مایورکاس که در سال های 2013 تا 2016 معاون رئیس امنیت داخلی امریکا بوده قرار است کرسی ریاست این سازمان را برعهده گرفته و سیاست های مهاجرتی امریکا را نیز مدیریت کند. این انتخاب نیز با استقبال مقامات ارشد امور مهاجرت دولت اوباما همراه شد. با اضافه شدن نام لیندا توماس گرینفیلد 31 ساله که تبعه ای آفریقایی -امریکایی است برای پست مهم نمایندگی ویژه امریکا در سازمان ملل تنوع جنسیت و نژادی کابینه جدید تا حدودی تکمیل شده است. این در حالی است که پیش تر نیز نام آنتونی جی بلینکن و جیک سالیوان به ترتیب برای تصدی پست وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی در فهرست پیشنهادی بایدن مطرح شده بود. اما به نوشته تحلیلگران سی ان ان، انتصاب جان کری وزیر خارجه اوباما به سمت نماینده امریکا در مسائل آب و هوایی یکی از شاخص ترین انتخاب های بایدن بود. از آنجا که این سمت نیازی به تأیید سنا ندارد، بایدن با وارد کردن کری به کابینه اش هم بر بازگشت به توافق آب و هوایی پاریس صحه گذاشت و هم این سیاستمدار کارکشته را به کمیسیون امنیت ملی خود افزود.

به نوشته لس آنجلس تایمز، کارشناسان بر این باورند فهرست نامزدهای منتخب جو بایدن، حاکی از ورود مجموعه ای از رهبران حوزه امنیت ملی و سیاست خارجی به کاخ سفید است. کابینه ای که مهره های آن نه تنها شبیه دولت ترامپ به آسانی قابل جایگزینی نیستند بلکه کارشناسانی زبده و دارای سوابقی طولانی در حوزه خدمات عمومی هستند. به عبارت دیگر بایدن برای گردآوردن حلقه اولیه دولتش با شخصیت های معتبر و قابل اعتماد در برهه سخت جاری آمریکا، دست روی گزینه هایی از کابینه باراک اوباما گذاشته که در آن دوره بیشترین فعالیت و نتایج مثبت را گرفته اند. از سوی دیگر، نگاهی بر سوابق نامزدهای معرفی شده نشان می دهد بایدن با انتخاب این گزینه ها برخلاف آنچه ترامپ در طول این چهارسال بر سر امریکا آورد، علاوه بر اهداف بلندپروازانه، به بازگرداندن حس رقابت و پیشتازی در وزارتخانه و سازمان های کلیدی آمریکا می اندیشد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 10 دی 1399 بروزرسانی: 10 دی 1399 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1479

به "مأموریت سخت کابینه دیپلمات ها، زنان و مهاجرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مأموریت سخت کابینه دیپلمات ها، زنان و مهاجرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید