چرا در دهانم طعم ناخوشایندی احساس می کنم؟

به گزارش بالیو، همه ما هرازگاهی یک حس ناخوشایند و غیرقابل توجیه چشایی را در دهانمان تجربه نموده ایم. احساس یک طعم خاص در دهان، اغلب ناشی از مصرف بعضی مواد غذایی است اما گاهی نیز ممکن است از بعضی مسائل پزشکی حکایت داشته باشد.

چرا در دهانم طعم ناخوشایندی احساس می کنم؟

با دلایل پزشکی ایجاد این طعم ها در دهان آشنا شوید.

عوامل ایجادکننده طعم تلخ در دهان: طعم تلخ می تواند بر اثر طیف گسترده ای از موارد ایجاد گردد؛ از هپاتیت ویروسی گرفته تا بارداری، مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضدبارداری، داروهای ضدویروسی برای اچ آی وی و حتی داروهای ضدافسردگی.

قرارگرفتن در معرض سمومی مانند آنچه در تونرهای پوست یا آمونیاک یافت می گردد، مصرف برخی خوراکی های خاص مانند دانه های کاج و در برخی موارد ابتلا به بیماری های حاد ویروسی مانند آنفلوآنزا یا عفونت های قارچی مانند برفک دهان از دیگر عوامل ایجادکننده طعم تلخ در دهان هستند.

عوامل ایجادکننده طعم شور: اگر طعم شوری در دهانتان احساس می کنید ممکن است دلیل آن کم آبی مزمن بدن یا وجود مشکل در جریان بزاق باشد. طعم خون را هم می توان به عنوان یک طعم شور یا طعم نوعی فلز درنظر گرفت؛ بنابراین احساس طعم شوری در دهان می تواند به معنای احساس طعم خون باشد. در بیشتر موارد، بیماری های لثه عامل ایجاد این احساس است. طعم مخاطی که در دهان فراوری می گردد هم شور است؛ بنابراین شرایطی مانند سینوزیت و تجمع مخاط در پشت حلق هم شرایط مشابهی ایجاد می نماید. مصرف برخی از داروها و نیز قرار داشتن مکرر در معرض آمونیاک هم می تواند این طعم را ایجاد کند.

علل ایجادکننده طعم فلز: احساس طعم فلز در دهان اغلب عارضه جانبی مصرف برخی داروها ازجمله آنتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها و داروهای شیمی درمانی است. مصرف مکمل ها به ویژه مکمل های آهن، روی و کلسیم به خصوص اگر در دوزهای بالا مصرف شوند، پرکردن دندان با آمالگام های قدیمی یا قرارگرفتن در معرض فلزات سنگین مانند سرب از دیگر عوامل ایجادکننده این طعم است.

چه باید کرد؟ سریع ترین راه برای ریشه یابی مشکل مراجعه به دندانپزشک است. اگر علاوه بر احساس طعم خاص در دهان، علائم جدی دیگری را نیز تجربه می کنید یا علت را مصرف برخی از داروها می دانید با پزشک خود مشورت کنید. در عین حال موارد زیر به شما یاری می نماید تا با طعم بد دهان خود کنار بیایید: دندان ها و زبان خود را حداقل دو بار در روز مسواک بزنید، هر روز نخ دندان بکشید، آدامس بدون قند بجوید، صبحانه را حذف نکنید، سیگار نکشید و آب زیادی بنوشید.

یاسمین مشرف - سلامت / روزنامه خبرنگاران

منابع: steadyhealth.com و guardiandirect.com

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 17 فروردین 1400 بروزرسانی: 17 فروردین 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1665

به "چرا در دهانم طعم ناخوشایندی احساس می کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا در دهانم طعم ناخوشایندی احساس می کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید