تغذیه و اثر آن در یادگیری

به گزارش بالیو، تغذیه سالم در هر سنى مهم است اما براى بچه ها در حال رشد مهمتر است. مخصوصاً اگر در یادگیرى دروس خود مشکل داشته باشند. غذاهاى گوشتى اغلب خوشمزه و تازه تر هستند. علاوه بر اینکه در معرض آفت کشها و مواد شیمیایى هم نبوده اند. بچه هاى کوچکتر بیشتر به غذا و همینطور مواد شیمیایى هوازى حساسند. پس آنها بیش از همه از غذاهاى گوشتى استفاده مى برند. آلرژى مانع رفتن کودک به مدرسه نمى گردد اما بر یادگیرى او تأثیر مى گذارد.

تغذیه و اثر آن در یادگیری

تغذیه و اثر آن در یادگیری

مقدمه

تغذیه سالم در هر سنى مهم است اما براى بچه ها در حال رشد مهمتر است. مخصوصاً اگر در یادگیرى دروس خود مشکل داشته باشند. غذاهاى گوشتى اغلب خوشمزه و تازه تر هستند. علاوه بر اینکه در معرض آفت کشها و مواد شیمیایى هم نبوده اند. بچه هاى کوچکتر بیشتر به غذا و همینطور مواد شیمیایى هوازى حساسند. پس آنها بیش از همه از غذاهاى گوشتى استفاده مى برند. آلرژى مانع رفتن کودک به مدرسه نمى گردد اما بر یادگیرى او تأثیر مى گذارد.

طبق تحقیقات ، آنچه نوجوانان مى خورند بر یادگیرى آنان تأثیر مى گذارد به گفته دکتر بونى اسپرینگ از دانشگاه تگزاس ، صبحانه بیش از دیگر وعده هاى غذایى مؤثر است. بچه که همراه صبحانه اندازه زیادى پروتئین مصرف مى نمایند بیش از آنها که غذاى غنى از کربوهیدراتها مصرف مى نمایند در یادگیرى دروس موفقند. متأسفانه بیشتر بچه ها پیش از رفتن به مدرسه به جاى مصرف پروتئین ، بیشتر غذاهاى حاوى کربوهیدرات و بدون کالرى مصرف مى نمایند. در عوض هنگام شام غذاى پر از پروتئین مى خورند که مانع خواب آنها هم مى گردد.

بچه ها به چه غذاهایى احتیاج دارند؟

پروتئین

بچه ها پایه ابتدایى (11 - 7 سال) به پنج وعده پروتئین در روز احتیاج دارند که باید در صبحانه و ناهار مصرف گردد. منابع غذایى پروتئینى شامل مرغ ، تخم مرغ ، ماهى ، بنشن ها (عدس و لوبیا و ...) و سویا مى گردد. رژیمهاى غذایى صرفاً گیاهى براى بچه ها توصیه نمى گردد. زیرا توازن پروتئین در بدن بدون گوشت مشکل است. بعلاوه بچه ها به اسیدهاى چرب اشباع نشده موجود در ماهى احتیاج دارند. این چربیهاى اشباع نشده (مخصوصاً ماهیهایى که در آبهاى سرد هستند مانند ماهى آزاد) فوراً به سلولهاى مغز و دیگر اعضاى بدن مى رسند.

کربوهیدراتها

بچه ها پایه ابتدایى روزانه به هفت وعده کربوهیدرات هر وعده (نصف فنجان حبوبات ، پاستا یا برنج یا یک برش نان گندم) به علاوه پنج وعده میوه و سبزیجات (هر وعده نصف فنجان میوه هاى ریز شده و رنگارنگ) احتیاج دارند. ترکیب کربوهیدرات (گندم ، حبوبات ، پاستا و سبزیجات) با غذاهاى حاوى پروتئین موجب یک تغذیه متعادل تر شده و کودک شما را هوشیارتر مى کند.

زمانی که بچه ها مدرسه رفتن را آغاز مى نمایند، بیش از پنجاه درصد کالرى مصرفى آنها روزانه صرف آن مى گردد. برخلاف دیگر اعضاى بدن ، مغز 24 ساعت روز را کار مى کند و گلوکز ، قند ساده اى که هنگام هضم کربوهیدرات بوجود مى آید تنها سوختى است که مغز براى فعالیت احتیاج دارد. در حالیکه سلولهاى دیگر بدن پروتئین و چربیها را به گلوکز تبدیل مى نمایند سلولهاى مغز نمى توانند این کار را انجام دهند.

چربیها

بچه ها پایه ابتدایى به پنج وعده چربى در روز احتیاج دارند: یک قاشق چایخورى روغن یا مایونز ، یک قاشق چایخورى کره بادام یا قندق و ... یا سس سالاد. با اینکه شاید همه ما از چربى واهمه داشته باشیم باید انواع خوب آن را براى یادگیرى مورد استفاده قرار دهیم. دو سوم آن باید از چربیهایى مانند روغن کانولا ، برزک ، زیتون ، گل کاجیره ، سویا و گردو بوده و بیش از یک سوم آن را چربیهاى اشباع شده مانند کره تشکیل دهد. کمبود اسیدهاى چرب ضرورى (EFAS) مى تواند موجب آلرژیهایى از قبیل آسم و اگزما و بعلاوه بیش فعالى گردد. اما این عوارض را مى توان با مصرف مکملهاى DHA (اسید دوکوساهگزانوئیک) که در روغن ماهى بوده و در برخى موارد GLA (اسید گاما لینولنیک) که در روغن علف خر یا گل مغربى وجود دارد، کنترل کرد.

یک روش براى اینکه مطمئن شوید فرزندتان از اسیدهاى چرب ضرورى استفاده مى کند این است که خودتان مارگارین درست کنید (از آنجایی که روغنها شنماینده هستند، آن را روى غذا بمالید نه آنکه روى حرارت زیاد بگذارید).

مواد لازم

450 گرم کره بدون نمک (یا اگر خانواده شما با نمک آن را دوست دارند، کره با نمک)

یک فنجان روغن کانولاى تصفیه نشده

دو قاشق چایخورى DHA (اسید دوکوساهگزانوئیک)

نصف قطره مایع ویتامین E طبیعى (غیرمصنوعى)

یک کپسول طبیعى بتاکاروتن (غیرمصنوعى)

شش فنجان کوچک فرنى کاستارد

نحوه تهیه

بگذارید کره در دماى خانه نرم گردد بعد آن را با همزن آنقدر بزنید که کرم مانند گردد. سپس در حالیکه آن را آرام با قاشق هم می زنید روغن کانولا را اضافه نموده و بعد DHA را هم به آرامى مخلوط کنید و بعد ویتامین E و بتاکاروتن را اضافه نموده و این مخلوط را به ظرف اصلى منتقل کنید و روى آن را با یک لایه پلاستیک و سپس آلومینیوم فویل پوشانده و داخل فریزر قرار دهید و پس از هر بار استفاده دوباره آن را داخل فریزر بگذارید.

از چه چیزهایى باید پرهیز کرد؟

امروز بطور معمول 2800 افزودنى به غذاهاى آماده اضافه مى گردد. به علاوه پنج میلیون پوند آنتى بیوتیک و هورمون که به حیوانات داده مى گردد تا رشد نموده و بتوان از لبنیات و گوشت آنها استفاده کرد. بر مبناى تحقیقات که به وسیله اداره کشاورزى آمریکا صورت گرفته تقریباً نصف کالرى مصرفى روزانه بچه ها از چربى و قند اضافى تأمین مى گردد (نه از نوع طبیعى آنان).

قند

تحقیقات اخیر نشان مى دهند قند در مغز استرس ایجاد مى کند. براى مثال نیم ساعت پس از خوردن یک ماده قندى ، کالرى پوچ به سرعت مى شکند (حبوبات ، نان و ...) و گلوکز خون کودک بالا مى رود. اگرچه ماهیچه ها و دیگر بافتهاى چربى آن را براى استفاده بعد ذخیره مى نمایند، بافت مغز نمى تواند این کار را انجام دهد. سه ساعت پس از خوردن مواد قندى ، گلوکز خون پایین آمده و آغاز به آزاد کردن هورمونهاى استرس زا مى کند. بچه هاى که دچار اختلال کم توجهى (ADD) و اختلال بیش فعالى (AD/HD) هستند کمتر قادرند با تأثیرات غذاى شیرین مقابله نمایند و بنابراین فعالیت فیزیکیشان افزایش مى یابد که این فعالیت در اثر پایین آمدن گلوکز خون و کوشش براى به کار انداختن مغز است. تحقیقات نشان مى دهند حتى بزرگسالان دچار (ADD) و (AD/HD) که در سوخت و ساز گلوکز مشکل دارند، بخشهایى از مغزشان که توجه ، رفتار و کنشهاى درونى آنها را تنظیم مى کند تحت تأثیر قرار مى گیرند.

جایگزینها

متأسفانه قندهاى جایگزین هم مسائل دیگرى به همراه دارند. مثلاً آسپارتام ، بر سیستم عصبى مرکزى تأثیر گذارده و موجب اختلالاتى مانند حمله مى گردد. دکتر ویلیام ام پاردیریج از مدرسه پزشکى UCLA دریافته که فنى لالانین موجود در اسپرتوم به راحتى از مانع خون مغز (BBB) عبور نموده و توازن فرار سانهاى عصبى را به هم مى زند. اگرچه از میان بدن که عبور مى کند تغییراتى بوجود نمى آورد. نتیجه آن شامل کم توجهى ، بیش فعالى و حتى حمله مى گردد. آسسولفام K ، موجب آزاد شدن انسولین مى گردد. همانکارى که یک غذاى شیرین مى کند. سوکرالوز هم که درسال 1998 به وسیله FDA تأیید شد باید به وسیله کبد سم زدایى گردد که این کار باید با اضافه کردن یک مواد شیمیایى مضر دیگر هنگام پخت، به غذاهاى آماده انجام گیرد.

آلرژیهاى غذایى

تصور نکنید علائم آلرژى فقط خارش ، عطسه و دیگر علائم مشهود است. دکتر آلان گابى از دانشگاه باستیر معتقد است که آلرژیهاى غذایى مخفى مى توانند موجب دامنه وسیعى از مسائل فیزیکى و روحى شوند. داروهاى محیطى هم مانند آفت کشها ، حشره کشها و دیگر آلاینده هاى محیطى ، مصرف بیش از حد آنتى بیوتیک و رژیم نامناسب غذایى همگى در بوجود آمدن آلرژى نقش مؤثرى دارند. تحقیقات دیگرى هم چیزهاى دیگرى در ارتباط با رژیم غذایى بیش فعالى کشف کردند که طبق آن شکلات ، ذرت ، تخم مرغ ، شیر ، پرتقال و گندم غذاهاى شایعى هستندکه با اختلال بیش فعالى و آلرژى در بچه هاى که بیش فعال نیستند در ارتباط هستند. طى یک پاسخ آلرژیکى ، در مغز هیستامین آزاد مى گردد. همچنانکه در اعضاى دیگر بدن هم اینگونه مى گردد. یکى از تأثیرات هیستامین ، افزایش فرار خونابه خون در اطراف بافتهاى مغز است. مغز اشباع از آب شده و در پى آن اندازه توجه و عملکرد حافظه کاهش مى یابد.

براى همه بچه ها

غذاهاى خانگى (و نه غذاهاى آماده) براى هر سنى خوب هستند اما براى بچه هاى در حال رشد بسیار مهم هستند. سعى کنید فریزرتان را در پاییز با غذاهاى طبیعى و حیوانى پر کنید. اگر غذاى فرزندتان را چه در خانه و چه براى مدرسه با رژیم غذایى مناسب و متوازن درست کنید موجب مى گردد اندازه یادگیرى دروس در آنها افزایش یابد.

منبع:http://www.learngroup.ir

ارسال به وسیله کاربر محترم سایت : iman129080

منبع: راسخون
انتشار: 14 مهر 1400 بروزرسانی: 14 مهر 1400 گردآورنده: balio.ir شناسه مطلب: 1941

به "تغذیه و اثر آن در یادگیری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تغذیه و اثر آن در یادگیری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید